Göra grön igen

Ja som ni vet så pluggar jag franska 2 på universitetet och jag börjar bli ganska bekant med språket vi det här laget. Jag lyssnar, läser, skriver, pratar och tänker franska 15-20 timmar i veckan (pluggar halvtid denna termin) och matas då konstant med nya ord och uttryck. Senast förra helgen pluggade jag in 108 nya glosor som jag tänkte var bra att kunna inför ett prov och bland dessa glosor fann jag en favorit: reverdir som betyder göra grön igen. Alltså de har ett eget verb för när något har varit grönt, men sen inte var grönt men som sen blev grönt IGEN! Alltså det är såklart praktiskt när det i detta sammanhang handlade om en bit av öken, Sahara, som blir grön varje år när det är regnperiod i ca 3 månader, men sen torkar det ut igen.
 
Visste ni förresten att Sahara växer med ca 2 km per år? Det blir ju liksom ingen plats kvar för människorna att leva på då, och därför så har Afrikanska Unionen påbörjat ett arbete med att plantera en skog som är 7800km lång och 15 km bred rakt genom Afrika för att stoppa öknen. Denna skog kallas för La Grande Muraille Verte - Den stora gröna muren. Coolt projekt tycker jag. 
 
 
Jag gjorde nyss en liten jämförelse, jag gick in på en bokhandel på nätet och sökte på en stor fransk-svensk ordbok. Den kostar 389kr och innehåller 145 000 st ord och fraser. Motsvarande svensk-svensk ordbok, som kostar lika mycket innehåller 72 000 ord och fraser. Mycket färre ord för pengarna!! ;) Även om då franskan har så många fler ord än svenskan så tycker jag att vi klarar oss rätt så bra. 
 
Min fina kopp som jag köpte i Nice för 2,5 år sen. Den har till och med ett Eiffeltorn på insidan! :) 
Franska, Vardag | |
Upp